«قوانین انتشار نشریات علوم پزشکی»
۱- پس از بررسی درخواست نشریه مبنی بر اعطای رتبه علمی- پژوهشی و در صورت تأیید کمیسیون، به نشریه مذکور رتبه علمی-پژوهشی درجه سه به مدت یک سال اعطا میشود. نشریه مذکور پس از انتشار سه شماره دیگر، میتواند درخواست تمدید و یا ارتقای رتبه علمی- پژوهشی نماید. سپس این درخواست در کمیسیون بررسی و در صورت تأیید، کمیسیون میتواند به نشریه مذکور رتبه علمی- پژوهشی درجه یک، دو یا سه به مدت حداکثر سه سال دیگر اعطا نماید.
۲- امکان اعطای رتبه مشروط پس از انتشار یک شماره از نشریه: در صورتی که نشریهای دارای مجوز انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موافقت اصولی اولیه از کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور باشد، میتواند پس از انتشار یک شماره نسبت به درخواست رتبه علمی- پژوهشی اقدام نماید.
۳- دانشگاه، انجمن یا نهاد متقاضی تعیین رتبه باید قبل از درخواست نسبت به انتشار حداقل یک شماره از نشریه اقدام کرده باشد، بیش از ششماه از انتشار آخرین شماره آن نگذشته باشد و تسلسل آن حفظ شده باشد.
۴- دفتر نشریه موظف است قبل از درخواست اعطای رتبه علمی- پژوهشی، چکیده و متن کامل مقالات منتشر شده را بر اساس استاندارهای مورد تأیید کمیسیون به صورت آنلاین در پایگاه مربوط به خود قرار داده و امکان «ارایه آنلاین» مقالات را نیز فراهم کرده باشد.
۵- سیاست اصلی کمیسیون انتشار نشریات به صورت online است به نحوی که این موضوع در تمدید رتبه و امتیاز نشریات تأثیر زیادی داشته باشد. نشریاتی که نسخه الکترونیکی آنها زیاد مورد استفاده قرار گیرد در صورت تمایل، میتوانند به صورت چاپی هم منتشر گردند.
۶- سایت اختصاصی: نشریات موظف هستند یک سایت اختصاصی مربوط به خود داشته باشند. به علاوه تمامی نشریات دارای رتبه علمی- پژوهشی ملزم گردیدهاند وبسایت و نرمافزار نشریه خود را به گونهای طراحی نمایند که اولاً چکیده مقالات آنها در قالب XML مورد تأیید کمیسیون تنظیم گردد، به نحوی که این چکیدهها به صورت خودکار قابلیت انتقال به بانک اطلاعات مرکزی واقع در معاونت تحقیقات و فنآوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را داشته باشند، ثانیاً متن کامل مقالات خود را به صورت PDF تنظیم و روی وبسایت خود قرار دهند. فقط در صورت وجود این امکان نشریه برای اخذ یا تمدید رتبه علمی- پژوهشی؛ مورد بررسی قرار خواهد گرفت . در صورتی که نشریهای برای فراهم نمودن دسترسی الکترونیکی به چکیده و متن کامل مقالات نیاز به کمک فنی و آموزشی داشت؛ کمیسیون اقدامات لازم را در این زمینه به عمل میآورد.
۷- در صورتی که نشریهای در نمایههای نوع اول ایندکس شده باشد رتبه علمی- پژوهشی نیز به آن تعلق خواهد گرفت و در غیر این صورت با توجه به اساسنامه و دستورالعملهای کمیسیون و همچنین نظر کمیتههای تخصصی عمل خواهد شد.
۸- انتشار مقالات به محض آماده شدن، به صورت الکترونیکی به شیوه BMC مشروط به رعایت تمام شرایط انتشار (همانند مقالات چاپی) با تأیید کمیسیون بلامانع است. نشریاتی که تصمیم دارند فقط به صورت الکترونیکی منتشر شوند، جهت الکترونیکی شدن لازم است مجوز لازم را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت نمایند.
۹- نشریات الکترونیکی ملزم به رعایت تمامی شرایط ذکر شده برای نشریات چاپی هستند.
۱۰- درج عبارت رتبه علمی- پژوهشی روی جلد مستلزم صدور حکم کتبی از طرف کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور است. نشریاتی که حائز رتبه شناخته میشوند بایستی رتبه علمی خود را در بالا و گوشه چپ جلد به طور مورب درج نمایند. لذا از درج عبارت (مجله علمی- پژوهشی) قبل از کسب رتبه علمی- پژوهشی اجتناب گردد.
۱۱- شرایط انتشار ویژهنامه:
- تمامی نشریات در صورت رعایت ساختار علمی و روند ارزیابی و بررسی مقالات، میتوانند هر سال یا به ازای هر ۴ شماره یک ویژهنامه به زبان مصوب نشریه منتشر نمایند. شرط داشتن ویژهنامه، انتشار به موقع نشریه با رعایت دوره تناوب آن میباشد.
- ویژهنامه شامل مقالههایی میشود که همانند مقالههای مندرج در مجله اصلی (مادر) مسیر داوری و تأیید مسئولین نشریه را طی کرده باشد.
- ویژهنامه از اعتبار نشریه اصلی (مادر) برخوردار میباشد.
- تعداد مقالات مندرج در ویژهنامه نباید از میانگین مقالات منتشر شده در طی یک سال گذشته نشریه تجاوز نماید.
۱۲- شرایط انتشار آگهیهای تبلیغاتی:
- چاپ آگهی در نشریات مصوب، مشروط به رعایت ضوابط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بلامانع میباشد. ضمناً اگر در یک شماره از نشریه در مورد دارو، وسیله یا محصولی، مقالهای چاپ شود در همان شماره نباید در زمینه آن محصول، آگهی چاپ شود. چاپ آگهی سمینار و کنگرههای علمی نیز در نشریات مصوب بلامانع است.
۱۳- زبان نشریات:
- نشریات میتوانند به یکی از زبانهای زیر منتشر شوند:
- نشریه به زبان فارسی: به نشریهای اطلاق میشودکه علاوه بر رعایت ساختار مجلات علمی، متن کامل مقالات و چکیده آنها، به زبان فارسی چاپ شوند.
- نشریه به زبان فارسی- انگلیسی: به نشریهای اطلاق میشود که علاوه بر رعایت ساختار مجلات علمی، متن کامل مقالات، به زبان فارسی منتشر شده و هر مقاله، علاوه بر چکیده فارسی، چکیدهای نیز به زبان انگلیسی داشته باشد.
- نشریه به زبان انگلیسی- فارسی: به نشریهای اطلاق میشود که علاوه بر رعایت ساختار مجلات علمی، متن کامل مقالات، به زبان انگلیسی منتشر شده و هر مقاله، علاوه بر چکیده انگلیسی، چکیدهای نیز به زبان فارسی داشته باشد.
- نشریه به زبان انگلیسی: به نشریهای اطلاق میشود که علاوه بر رعایت ساختار مجلات علمی، متن کامل مقالات و چکیده آنها، به زبان انگلیسی چاپ شوند.
- نشریه نمیتواند بخشی از مقالاتش به زبان فارسی و بخشی به زبان انگلیسی باشد.
- لازم است مقالات انگلیسی و فارسی هر دو دارای حداقل استانداردها، کیفیت و شرایط لازم مورد تأیید کمیسیون بوده و این موضوع در ارزیابیهای نشریه موردتوجه قرار خواهد گرفت.
- نشریات عمومی و اختصاصی میتوانند به زبان انگلیسی منتشر شوند.
- نشریات میتوانند با زبان خارجی دیگری به جز زبان انگلیسی منتشر شوند.
- متن کامل مقالات فارسی و انگلیسی منتشر شده در وبسایت (Electronic Journal) و چاپ شده در مجله (Paper Based Journal)، باید کاملاً مطابق یکدیگر باشند.
۱۴- در صورتی که مقالهای در یک نشریه انگلیسی منتشر شده باشد، نمیتواند در نشریه مصوب فارسی که دارای چکیده انگلیسی میباشد، مجدداً منتشر شود.
۱۵- انتشار مجدد ترجمه فارسی مقالات انگلیسی که قبلاً در نشریات انگلیسی زبان منتشر شدهاند بلامانع است، به شرط آنکه ترجمه فارسی، چکیده انگلیسی نداشته باشد و موضوع ترجمه بودن مقاله در نشریه فارسی در اول مقاله با ذکر نشانی مقاله اصلی مشخص شود، اگرچه این مقاله جزو مقالات Original آن نشریه محسوب نمیشود.
۱۶- در هر شماره از نشریه، از هر نویسنده، حداکثر ۲ مقاله قابل چاپ است.
۱۷- در مورد پذیرش و چاپ مقالاتی که تنها از اسم خلیج استفاده مینمایند مصوب شد زمانی که در متن مقاله از کلمه «خلیج» به جای «خلیج فارس» استفاده شود مقاله مذکور پس از اصلاح منتشر شود، اما اگر علت استفاده از کلمه خلیج به خاطر اسم مؤسسهای با این نام باشد، مثلاً فرستنده مقاله از دانشگاه خلیج باشد، انتشار آن مانعی ندارد.
۱۸- نام نشریه متناسب با محتوای علمی آن باشد. در صورتی که نام نشریه موضوع نشریه را به طور واضح مشخص نمیکند؛ میبایست در زیر آن با یک عبارت توضیح داده شود مثلاً (بینا) مجله چشم پزشکی.
۱۹- نام مرکز دانشگاهی یا مؤسسه علمی روی جلد به طور کامل و صحیح نوشته شود.
۲۰- اهم اطلاعات کتابشناسی شامل شماره، دوره، سال و وضعیت نشر (ماهنامه، فصلنامه و غیره) است جهت احراز رتبه علمی- پژوهشی لازم است تسلسل انتشار رعایت شود و از آخرین شماره ارسالی بیش از ۶ ماه نگذشته باشد.
۲۱- ترکیب مسئولین نشریه عبارتست از مدیر مسئول، سردبیر (بعضاً معاون سردبیر)، مدیر اجرایی و اعضای هیأت تحریریه، داوران، تایپیست و ویراستار ادبی (فارسی و انگلیسی). شرایط لازم و وظایف هر یک از این اعضاء جهت اعطای رتبه علمی- پژوهشی به نشریه همانند شرایط ذکر شده در دستورالعمل اعطای موافقت اصولی میباشد. درج نام مسئولین نشریه، در صفحه اول نشریه الزامی میباشد.
۲۲- انجام ویراستاری علمی توسط متخصص موضوعی و با هدف جلوگیری از درج مطالب نادرست و غیرعلمی در متن مقاله انجام میگیرد. ویراستاری ادبی توسط افراد مجرب و با هدف آرایش و پیرایش جملات و عبارات، نحوه پاراگرافبندی، استفاده از علایم و غیره انجام میگیرد.
۲۳- آدرس نشریه شامل آدرس کامل پستی، شماره تلفن، نمابر و پست الکترونیکی میباشد که لازم است در نشریه درج گردد. هرگونه تغییر در آدرس و شماره تلفن باید بلافاصله در شمارههای جدید اعمال گردد.
۲۴- راهنمای نحوه ارسال مقالات در تمامی شمارههای نشریه به طور خلاصه و جامع در یک الی سه صفحه درج گردد و در رابطه با تنظیم و ارایه تمامی بخشهای یک مقاله پژوهشی نویسندگان را راهنمایی کند، بهنحوی که به ایجاد یکدستی و نظم در نشریه بیانجامد.
۲۵- قطع پیشنهادی نشریات (رحلی) در نظرگرفته شده که اندازه ۲۸×۲۲ سانتیمتر است و قطع در نظر گرفته شده برای نشریه یکنواخت و ثابت باشد.
۲۶- درج فهرست مندرجات روی جلد و پشت جلد به دو زبان فارسی و انگلیسی ضروری است. این فهرست شامل عنوان کامل مقالات، نام نویسندگان و شماره صفحه مربوطه در مجله است.
۲۷- طرح روی جلد متناسب با موضوع نشریه باشد.
۲۸- درج هر گونه آرم اختصاصی دانشگاهی یا مراکز علمی روی جلد با اجازه کتبی بالاترین مقام آن مرکز باشد.
۲۹- درج آدرس کامل نشریه در قسمت پایین و یا بالای تمام صفحات مقالات آن نشریه الزامی میباشد.
۳۰- از فونتهای مناسب در بخشهای مختلف یک مقاله استفاده گردد و این موضوع در همه مقالات به همان صورت رعایت گردد. مثلاً فونت مربوط به فهرست منابع و مراجع کوچکتر از متن مقاله انتخاب شود.
۳۱- در صفحهرایی دقت گردد که شروع هر مقاله از صفحه جدید و ترجیحاً از صفحه فرد باشد. کادربندی صفحات رعایت شده و اشکال، تصاویر و منحنیها در اندازه مطلوب و یکنواخت در محل مناسب آورده شود. از گنجاندن جداول و تصاویر مربوط به (یافتهها) در متن (بحث) یا سایر بخشهای مقاله اجتناب شود. از هدر رفتن فضای خالی در بین صفحات خودداری شود و حواشی خالی صفحه در حداقل اندازه ممکن در نظر گرفته شوند.
۳۲- کیفیت چاپ مجله مناسب باشد به طوری که کلمات واضح و خوانا باشند و خواننده را در درک راحت و سریع مطالب دچار اشکال نکند. همچنین کیفیت تصاویر مقالات نیز مطلوب باشد.
۳۳- حتیالامکان از واژههای فارسی به جای لغات بیگانه استفاده گردد. در صورتی که به نظر نویسنده واژه جایگزین فارسی وجود ندارد و یا مصطلح نیست میتوان از (آوانویسی) استفاده کرد و در صورت تمایل اصل واژه در زیرنویس عنوان گردد، مثلاً (پرفوزیون) با زیر نویس (Perfusion) و اگر آوانویسی مصطلح هم وجود ندارد ناگزیر عین اصل واژه در متن به کار رود.
۳۴- جهت احراز رتبه علمی- پژوهشی لازم است هر شماره مجله (اعم از فصلنامه، دوماهنامه، ماهنامه و ویژهنامه)، حداقل دارای ۸ مقاله باشد و بیش از ۶۰% این مقالات، تحقیقی (پژوهشی) باشند.
تبصره: مقالات گزارش موردی، مروری و ترجمه، پژوهشی محسوب نمیشوند. ضمناً در حال حاضر بسیاری از پژوهشهایی که در مجلات علوم پزشکی کشور به چاپ میرسند از نوع توصیفی و با استفاده از نظام ثبت اطلاعاتی بوده و بدون تحلیل کاربردی مناسب ارایه میشوند. چنین مقالاتی فاقد ارزش کافی برای احراز رتبه علمی- پژوهشی مجله هستند.
۳۵- تجهیزات و امکانات لازم مربوط به ماده ۶ بند ۲ اساسنامه:
۱-۳۵- دارا بودن حداقل یک اتاق در مکان مناسب به مساحت کافی
۲-۳۵- تجهیزات
- رایانه و لوازم جانبی
- تلفن و فاکس
- ملزومات اداری
- امکان اتصال به اینترنت
۳۶. ساختار مقاله:
۱-۳۶- یک مقاله پژوهشی به ترتیب دارای بخشهای زیر است
- عنوان مقاله
- باید مختصر و مفید باشد.
- نویسندگان، نویسنده مسئول
- زیر عنوان مقاله، اسم کامل، درجه و رتبه تحصیلی و اطلاعات علمی مربوط به نویسندگان بهطور کامل همراه نشانی پست الکترونیکی و نمابر نویسنده درج شود.
- بهتر است مدرک علمی نویسنده به صورت MSc ،BS ،PhD ،MD در جلوی نام نویسنده عنوان گردد.
- نویسنده مسئول (Corresponding Author) با علامت ستاره (*) متمایز شود و به زیرنویس صفحه اول ارجاع گردد.
- چکیده مقاله (ساختاریافته)
- در نشریات فارسی- انگلیسی و انگلیسی- فارسی تمامی مقالات پژوهشی لازم است دارای چکیده به زبان فارسی و انگلیسی باشند.
- چکیده مقاله به صورت ساختاریافته (دارای مقدمه، روشها، نتایج، بحث و نتیجهگیری) و کمتر از ۲۵۰ کلمه باشد.
- اجزای چکیده ساختار یافته شامل موارد زیر است:
- هدف: شامل سؤال اصلی و هدف از انجام مطالعه است.
- روشها: شامل روش (Design) مطالعه، نحوه نمونهگیری، مشخصات نمونههای شرکتکننده در مطالعه، محل انجام مطالعه و توضیح پیامدهای مورد مطالعه است.
- نتایج: شامل خلاصه اطلاعات و دادههاست.
- بحث و نتیجهگیری: شامل خلاصهای از یافتهها و تفسیر و شرح آنها. بحث و نتیجهگیری ترجیحاً ساختاریافته باشد و در آن خلاصهای از یافتهها، مقایسه یافتههای مطالعه با نتایج مطالعات مشابه، نقاط قوت و ضعف مطالعه، توضیح کاربرد احتمالی نتایج برای ارایه خدمات و تحقیقات در آینده و نتیجه نهایی (Conclusion) توضیح داده شود.
- از لحاظ مفهوم، لازم است چکیده فارسی و انگلیسی معادل هم باشند و در چکیده انگلیسی مجلات با زبان فارسی-انگلیسی، عنوان مقاله و شناسنامه نویسندگان نیز برگردان انگلیسی شده باشد. در پایان چکیده تعداد ۳ تا ۱۰ کلیدواژه ذکر گردد. ضمناً مجلات انگلیسی- فارسی زبان نیزلازم است دارای چکیده مقالات به زبان فارسی و با شرایط ذکر شده در بالا باشند.
- در نشریات فارسی- انگلیسی لازم است منابع نیز به زبان انگلیسی ترجمه و در پایان چکیده انگلیسی مجدداً ارایه شوند.
- چکیده مقالات گزارش مورد (Case report):
- شامل کمتر از ۱۲۵ کلمه و عناوین زیر باشد.
- زمینه یا سابقه: دلیل انتخاب مورد و هدف از مطالعه آن را توضیح میدهد.
- مورد: شامل خلاصهای از یافتههای بالینی، نابهنجاریهای آزمایشگاهی مهم، روش درمان و نتیجه حاصله از درمان میباشد.
- نتیجهگیری: شامل خلاصهای از یافتهها و کشفیات اصلی و علل منحصر به فرد بودن مورد است.
- چکیده یک مقاله مروری:
- اکثراً سازمان نیافته هستند و لازم است از ۲۵۰ کلمه کمتر باشد و در صورت سازمانیافته بودن از ۳۰۰ کلمه کمتر باشد و شامل عناوین زیر است.
- هدف: که شامل هدف و منظور از مرور مقالات میباشد.
- منابع اطلاعات یا دادهها: شامل ذکر منابع تحقیق است.
- روشهای انتخابی برای مطالعه: که شامل تعداد مطالعات انجام شده و معیارهای انتخاب میباشد.
- ترکیب مطالب و نتایج: که شامل جمعبندی اطلاعات و ارتباط میان جملات و یکپارچگی یافتهها و نتایج به دست آمده از مرور مقالات است.
- نتیجهگیری: شامل نتیجهگیری اولیه و کاربردهای بالینی از مطالب ارایه شده در مقاله موردنظر میباشد.
- کلیدواژهها
- مقدمه
- مواد و روشها
- نتایج
- یافتههایی که شامل چند نکته اطلاعی برای خواننده جهت ارزیابی تحقیق هستند باید در جداول و اشکال نشان داده شوند و خلاصه آنها در متن باشد.
- زمانی که به یک شکل یا جدول ارجاع میشود جدول (Table) و شکل (Figure) با حرف بزرگ نوشته شود.
- متن قسمت نتایج مختصر و واضح باشد و برای خواننده چکیدهای از جداول و اشکال را بیان کند.
- اگر تعداد کمی یافته و یا یک نتیجه ساده وجود دارد، بهتر است به جای جدول و شکل یافتهها به صورت متن نوشته شوند.
- بحث
- ترجیحاً ساختار یافته باشد.
- بر روی جنبههای مهم و جدید مطالعه تأکید شود.
- دادهها یا دیگر موارد ارایه شده در مقدمه یا نتایج با جزییات در قسمت بحث تکرار نشود.
- مروری بر مقالات در این بخش گنجانده شود و نتایج مطالعه با یافتههای قبلی مقایسه گردد.
- نتایج حاصله با اهداف مطالعه منطبق باشد.
- فرضیههای جدید را بیان کند.
- پیشنهاد داشته باشد.
- تعبیر و تفسیر خود را از قسمت یافتهها توضیح دهد.
- یافتههای به دست آمده با یافتههای پیشبینی شده مقایسه شود.
- نتیجهگیری
- شامل نتیجهگیری نهایی باشد.
- تشکر و قدردانی
- از کسانی که به صورت مادی و معنوی (کمک فنی، نوشتاری و غیره) نویسندگان را یاری کردهاند قدردانی شود. حتیالامکان علت قدردانی از افراد و نقشی که آنها ایفاد نمودهاند به اختصار ذکر شود.
- منابع
- تنظیم منابع میبایست مطابق بیانیههای استاندارد بینالمللی مانند ونکور و هاروارد باشد و در تمام مقالات و شمارههای نشریه یکسان باشد.
- در نشریات فارسی- انگلیسی منابع نیز به انگلیسی ترجمه و در انتهای چکیده انگلیسی اضافه شود.
- جداول و اشکال
- تمام جداول و اشکال در یک چهارچوب منسجم و مطابق با متن باشد.
- از تصاویر، نمودارها و جداول به جا و مناسب استفاده شود. از ارایه جداول، منحنیهاو تصاویر اضافی خودداری شود. برای مثال جدولی که صرفاً دارای یک ردیف است و یا نموداری که نشاندهنده ۲ نسبت آماری میباشد، اضافی محسوب میشوند چون موارد فوق را میتوان در متن طی یک الی دو سطر ارایه نمود و یا ارایه تصویر ابزار متداول آزمایشگاهی ضروری نیست. گاه نویسندگان برای صحه نهادن به انجام مراحل تحقیق خود تصاویری ارایه میکنند که اضافی محسوب میشوند و در ارایه نتایج هیچ نقشی ندارند. مثلاً تصویر کشته شده جانور بعد از انجام آزمایش. به طور کلی بسیاری از صاحبنظران بر این عقیدهاند که تعداد تصاویر، نمودارها و جداول یک مقاله محدود بوده و بیش از یک عدد به ازاء هر ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ کلمه (معادل سه تا چهار صفحه A۴) نباشند. اگرچه بقیه نمودارها و جداول میتواند به صورت ضمیمه مقاله ارایه گردد.
- لازم است تصاویر، جداول و نمودارها خودکفا، دارای شماره، عنوان کامل، واضح و دارای زیرنویس بوده و با دست کشیده نشده باشند. در جداول هیچ خانه خالی، بدون توضیح نباشد. لازم است تصاویر به حدی واضح باشند که یافتههای اشاره شده در عنوان و یا متن مقاله قابل مشاهده باشند و در مواردی که مناسب است تصویر رنگی باشد. تصاویر در مواردی باید اصل باشند، مثلاً ارایه تصویر بازسازی شده کامپیوتری یک منحنی الکتروفورز و یا FCG صحیح نیست و اصل تصویر ارایه گردد. به علاوه: استنباط معنی یک جدول یا شکل بدون رجوع به متن امکانپذیر باشد.
- جداول و اشکال یافتهها را به اختصار بیان کند.
- جداول به ترتیب در طول مقاله شمارهگذاری شود.
- هر جدول یک عنوان داشته باشد (بالای جدول) که موضوع جدول را توضیح دهد. هر نمودار نیز دارای عنوان (زیر نمودار) باشد که موضوع نمودار را توضیح دهد.
- حتیالامکان خانههای جدول خالی نباشد و در صورت خالی بودن در مورد آن توضیح کافی داده شود.
- اشکال به ترتیب در طول مقاله شمارهگذاری شوند.
- هر شکل یک عنوان داشته باشد.
- جداول و اشکال میتوانند در صفحات جداگانه چاپ شوند به شرطی که ترتیب ارجاع مشخص باشد
فهرست علائم و اختصارات
- استفاده از کلمات اختصاری استاندارد (مثل sec,min و غیره) به جای کلمات کامل مانعی ندارد. لازم است تمام کلمات اختصاری غیرمتعارف زمانی که برای بار اول استفاده میشوند تعریف شوند.
- کلمات اختصاری زمانی بهکار برده شوند که حداقل ۳ بار در متن تکرار شوند به جز دو مورد (درجه و درصد). در سایر موارد پیشنهاد میشود از سیستم متریک بینالمللی مطابق قوانین ونکور استفاده شود.
- اصول اخلاقی:
- نام بیمار ذکر نشود.
- در صورت درج تصویر، چشم بیمار پوشانده شود و رضایتنامه دریافت گردد.
- در صورت کار با حیوانات آزمایشگاهی قوانین مراقبت و استفاده از حیوانات آزمایشگاهی رعایت شود.
- رعایت Copyright در ارایه اطلاعات از سایر منابع. مثلاً در زیرنویس تصویری که از یک منبع دیگر برگرفته شده باید کسب اجازه در ارایه تصویر مذکور از صاحب حقیقی یا حقوقی آن عنوان گردد.
- برای مطالعاتی که نیاز به مجوز کمیته اخلاق پزشکی میباشد؛ لازم است مجوز مذکور قبل از انجام مطالعه، اخذ شده باشد و این موضوع در مقاله مورد اشاره قرار گیرد.
- ثبت مطالعات کارآزمایی بالینی قبل از انتشار در نشریات و قبل از شروع به کار در کمیته کشوری ثبت کارآزمایی بالینی الزامی میباشد.
- اصول آماری:
- روشهای آماری با جزییات کافی توصیف شود.
- در صورت امکان، کشفیات عددی و علایم صحیح خطای اندازهگیری ذکر شود.
- درصورت امکان به صورت فرضیههای آماری نباشد (مثلاً استفاده از مقادیر P).
- عوارض درمان مشخص شود.
- افراد خارج شده از آزمون مشخص باشند.
- نوع برنامه کامپیوتری استفاده شده مشخص باشد.
- توضیح آزمونهای استفاده شده به صورت خلاصه و در عین حال جامع و به گونهای انجام شود که توسط خواننده، هدف قابل فهم باشد.
- قواعد کلی:
- یافتهها به صورت زمان گذشته توضیح داده شوند.
- یافتههای استفاده شده از سایر مقالات به زبان حال نوشته شوند.
- آزمایشاتی که قصد انجام آن وجود دارد به زبان آینده درج شوند.
- از به کار بردن عبارات نامفهوم و پیچیده خودداری شود
- قالب و شکل یک مقاله گزارش موردی (Case report)
- در تهیه مقالات مقالات گزارش موردی میبایست موازین اخلاقی رعایت شود و اسرار بیمار محرمانه بماند، همچنین یک فرم رضایتنامه از بیمار تهیه گردد و ضمیمه مقاله شود.
- این مقالات شامل اجزای زیر باشد:
چکیده
کلیدواژه
مقدمه
موارد مورد نظر
بحث
نتیجهگیری
تشکر و قدردانی
منابع
جداول
علایم و اختصارات
- قالب و شکل یک مقاله مروری:
- همان ساختار اساسی از استدلالها و مباحث گزارش تحقیقی را داراست.
- روشهای به کار برده شده برای استخراج و انتخاب مطالب و ترکیب دادهها و اطلاعات توصیف شود.